Férvolby.cz: Veřejnost může přispět k férovosti voleb

8. 9. 2017

Platforma Rekonstrukce státu dnes představila novou webovou aplikaci, která informuje voliče o nových pravidlech volebních kampaní a umožní jim, aby sami přispěli k vyjasnění sporných situací. Díky zákonům, které platforma pomohla prosadit, mohou voliči letos poprvé už během kampaně sledovat, kolik peněz strany na kampaň vydávají, nebo zamezit často zneužívané anonymní kampani proti ostatním kandidátům.

"Podařilo se nám prosadit změny v zákonech, které umožní transparentnější financování politických stran a zamezí hlavním přešlapům v kampaních, jakými jsou třeba hojně využívaná anonymní reklama proti ostatním kandidátům nebo neomezená podpora stranám od třetích osob. Chtěli bychom teď přispět k tomu, aby se tato pravidla co nejdříve vyjasnila a podařilo se zavést je co nejlépe do praxe," říká jeden z garantů Rekonstrukce státu Jiří Skuhrovec, předseda spolku EconLab.

Proto iniciativa připravila stránku fervolby.cz. Na ní voliči na jednom místě najdou srozumitelně popsaná všechna nová pravidla, která se v kampani týkají stran i jejich příznivců. “Rádi bychom skrze tuto stránku zapojili veřejnost do shromažďování příkladů ze současné volební kampaně. Občané mají dnes jedinečnou možnost přímo se do vyjasňování a usazování nových pravidel přímo zapojit,” dodává Skuhrovec. Různé situace a sporné příklady, které občané jednoduše na několik kliknutí v mobilním telefonu nebo na počítači do aplikace nahrají, se poté dostanou ke členům nového úřadu. Ti je vyhodnotí, vydají k nim své stanovisko, případně zahájí dle zákona správní řízení. Sesbírané příklady budou také sloužit jako cenný zdroj dobrých i špatných praxí, kterými se strany a jejich příznivci budou moci inspirovat ve všech příštích kampaních.

"Nechceme však zároveň úřad zahlcovat desítkami či stovkami podobných podnětů, proto případy nahrané do aplikace nejprve prověří naši právníci, jestli jsou relevantní, sloučí podobné případy do jednoho podnětu a ten poté podají úřadu," popisuje práci se sesbíranými podněty od občanů Josef Karlický z Frank Bold. “Nový úřad má na začátku svého fungování a při výkladu úplně nových pravidel velmi složitou pozici a mnozí politici mu ji rozhodně neulehčují, veřejnost mu však v tomto může velmi významně pomoci. Proto jsme připravili tento nástroj, který by měl komunikaci občanů s úřadem velmi zjednodušit,” pokračuje.

Rozhodování o nových pravidlech, například o tom, co je a co  už není kampaň a co se tedy má počítat do limitu, který strany i třetí osoby pro kampaně mají, se odehrává právě teď. Tato rozhodnutí budou precedentní i pro následující volby. Proto považujeme za zásadní, aby se do jejich formování zapojila i veřejnost," dodává Karlický.

Aplikace je nyní funkční pro podzimní parlamentní volby. Jde však o dlouhodobý projekt, bude tedy využitelná i pro prezidentské, senátní, krajské i komunální volby.

Více informací:

Jiří Skuhrovec, EconLab. z.s., garant Rekonstrukce státu

tel: 602 693 748

mail: jiri.skuhrovec@econlab.cz

Přešlapy v předvolebních kampaních v posledních letech

Volba prezidenta 2013: Celostránkový inzerát proti K. Schwarzenbergovi

V den druhého kola první přímé prezidentské volby v ČR vyšel v deníku Blesk anonymní celostránkový inzerát  proti jednomu z kandidátů Karlu Schwarzenbergovi. Později se prokázalo, že jej zadal pražský advokát Vladimír Zavadil. V následném kárném řízení mu Česká advokátní komora vyměřila za zadání inzerátu pokutu 850 tisíc korun.

Parlamentní volby 2013: Kauza Vodňanské kuře

Před posledními parlamentními volbami se hodně diskutovalo o situaci, při které se hokejista Jaromír Jágr i předseda hnutí ANO společně objevili v reklamě na Vodňanské kuře, která byla vysílaná v běžných reklamních časech, nikoli v čase vyhrazeném pro politickou reklamu. Reklamní spot otevřel debatu a vstupu třetích oso do kampaně a tom, co je a co není její součástí

Volba prezidenta 2017: Prezidentovy výjezdy do krajů

Aktuální spor o přešlapu v předvolební kampani probíhá mezi prezidentem Milošem Zemanem a Úřadem pro dohled nad financováním politických stran a hnutí. Zástupci úřadu tvrdí, že součástí kampaně jistě jsou i setkání s občany během jeho výjezdů do krajů a náklady na ně by měl prezident započítat do svého limitu pro náklady na kampaň. Prezident tento výklad odmítá.

Krajské volby 2016: Hejtman Zimola zve do olympijského parku na Lipně

Na řadě míst Jihočeského kraje byly v červenci 2016 rozmístěny billboardy s tehdejším hejtmanem Jiřím Zimolou (ČSSD). Olympijský park byl postavený z veřejných peněz, billboardy platila regionální buňka ČSSD, nebyly však nijak označeny logem ani názvem strany.