16. srpna 2016
|

Šetří vláda na IT?

V roce 2014 označil premiér Bohuslav Sobotka problematiku IT na ministerstvech za největší zděděné kostlivce nové vlády. Skrze informační systémy se snadno tunelují miliardy veřejných prostředků. Předchozí garnitury to dobře věděly. Nadační fond proti korupci srovnal současné náklady na IT v resortech oproti minulosti.      

Nový premiér tehdy prohlásil (zde): „Je evidentní, že vláda do budoucna bude věnovat také větší pozornost koordinaci politiky v oblasti informačních technologií tak, abychom ušetřili daňovým poplatníkům peníze.“ Nadační fond proti korupci (dále jen Fond) získal údaje o nákladech kapitol ministerstev na IT za roky 2010 až 2015, ze kterých lze rámcově odpovědět na otázku, zda se Sobotkově vládě daří plnit vyřčený slib. Náklady související s IT se ve značných objemech objevují i na rozpočtových položkách, na kterých se snadno „ztratí“ mezi jinými náklady. Kupříkladu v rámci položky „nákup ostatních služeb“ tvořily v roce 2013 u kapitoly Ministerstva financí náklady na IT skoro 1,2 miliardy korun a u kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí skoro 1 miliardu korun. Přes 121 milionů korun vynaložila na IT v roce 2013 kapitola Ministerstva financí v rámci položky „nájemné“ a v témže roce vynaložila na IT kapitola Ministerstva zemědělství skoro 147 milionů korun v rámci položky „právní, poradenské a konzultační služby“. IT konzultace za cenu nového tanku!  

Fond provedl souhrn IT nákladů za osm rozpočtových položek u jednotlivých resortů za roky 2010 až 2015 (vizte přílohu). S uvážením celkového počtu zaměstnanců resortů stanovil průměrné IT náklady na zaměstnance za období 2010–2015 a zvlášť za období působení současné vlády (roky 2014 a 2015). Z porovnání těchto průměrů plyne, že nejvíce se na IT oproti minulosti šetří v resortu Ministerstva zahraničních věcí, resp. Ministerstva financí (průměr jejich IT nákladů na zaměstnance tvoří přibližně 80 %, resp. 81 % průměru za předchozí období), následuje resort Ministerstva obrany (98 %), Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva dopravy (99 %). Prakticky stejné náklady oproti minulosti (100 %) vykazuje resort Ministerstva zemědělství a Ministerstva průmyslu a obchodu, následuje resort Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (103 %), Ministerstva životního prostředí (106 %), Ministerstva kultury (112 %), Ministerstva zdravotnictví (123 %) a Ministerstva práce a sociálních věcí (128 %). Zdaleka nejhůře dopadl resort Ministerstva pro místní rozvoj (249 %) a Ministerstva vnitra (mezi 215 % a 257 %). Výsledek u posledních resortů znamená, že se u nich průměrné IT náklady na zaměstnance oproti minulosti více než zdvojnásobily. Orientačně je možné také srovnání současných průměrných nákladů na zaměstnance mezi jednotlivými resorty navzájem. Zdaleka největší takové náklady vykazuje resort Ministerstva pro místní rozvoj (přes 1 milion korun na zaměstnance), následuje resort Ministerstva obrany (406 tisíc) a Ministerstva dopravy (289 tisíc), nejmenší náklady vykazuje resort Ministerstva spravedlnosti (19 tisíc korun na zaměstnance). Mimořádně překvapivé jsou vysoké náklady resortu Ministerstva kultury (164 tisíc korun na zaměstnance), který se umístil na čtvrtém místě (vizte přílohu). S ohledem na podstatně odlišný charakter IT systému v jednotlivých resortech je ovšem takové srovnání značně „nespravedlivé“. O to více jsou překvapující vysoké náklady resortu Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva kultury. Pro srovnání, průměrné IT náklady na zaměstnance u několika úspěšných soukromých firem výrobně-provozního charakteru se pohybují mezi 15 až 39 tisíci korunami. Do takového rozmezí se vešla pouze kapitola Ministerstva spravedlnosti.

Za poznámku též stojí červnové jmenování dlouholetého Sobotkova spolupracovníka Tomáše Prouzy koordinátorem digitální agendy České republiky. Nejen vzhledem k výše uvedeným srovnáním vyslovuje Fond vážné obavy ohledně skutečného účelu jmenování Prouzy do uvedené funkce.                  

IT zakázky jsou vedle stavebních zakázek zlatou žílou pro moderní tuneláře. Kdyby Česká republika stavěla raketoplán, byl by stonásobně předražen – a všichni by byli nadmíru spokojení. Kdyby se přitom neodlepil od země, politikům a manažerům by to vůbec nevadilo,“ okomentoval analytik Fondu Martin Soukenka stávající situaci.

Příloha: Náklady resortů ministerstev na IT v letech 2010 až 2015 a jejich srovnání

Kontakt: Martin Soukenka, analytik NFPK, e-mail: martin.soukenka@nfpk.cz

Podobné články

25. února 2011

Korupce a její dopad na ekonomiku této země

Velmi diskutovaným tématem poslední doby u nás je korupce státní správy. Pozice České republiky ve světovém měřítku je objektivně špatná a poslední roky se spíše zhoršuje.

18. února 2011

Rejstříkový soud odmítl registraci

Rejstříkový soud v Praze překvapivě odmítl zaregistrovat nově vznikající Nadační fond proti korupci s odůvodněním, že nejde o veřejně prospěšnou činnost. Rozhodnutí rejstříkového soudu je naprosto neuvěřitelné.

1. března 2011

Protestujeme proti rozhodnutí soudu!

Zakladatelé Nadačního fondu se rozhodli bojovat s rozhodnutím soudu v Praze, který jim zamítl návrh na zápis fondu do rejstříku.

23. března 2011

Tisková konference NFPK

Za účasti velvyslance USA v ČR pana Normana Eisena se uskutečnila tisková konference, na které byl detailně představen program NFPK.

8. března 2011

Rádio Česko: Rozhovor o korupci

Musíme se zbavit mindráku z totality. Ten, kdo oznámí korupci, je hrdina.

15. března 2011

Nadace konečně založena! Den zápisu je 15.3. 2011.

Překonali jsme první překážku soudu.